Irish Coffee og The Matrix


… en dag på kontoret – fortsættelsen

Jeg tog som sagt liften ned, sammen med de gæster der skulle en aften i byen og spise middag. Vi drak et glas vin på den foretrukne vinbar, Il Segiovia, som betyder skiliften på dansk. Efter vi havde bestilt, løb jeg lige over til liftkontoret for at hente næste uges liftkort. Men Paola var gået hjem, så de havde lukket tidligt, og de andre på kontoret kunne skam ikke lave liftkort. Viva Italia!! Nå. Tilbage til vinbaren. Skønt at være guide. Drak et stort glas Barolo på husets regning. Viste gæsterne de vigtigste steder i byen. Fortalte hvor de kunne få rabat hvis de nævnte det magiske ord “DANSKI”. De ville gerne spise kl. 19.00, så jeg sagde farvel til dem og gik op og briefede restauranten. Stoppede lige hos skiudlejningen og small-talkede lidt. De spurgte om jeg ville med ud og drikke en øl senere. Hvorfor ikke? Gik op på Stella Alpina. Hotellet hvor jeg boede de gange jeg har besøgt Sauze d’Oulx som Danski-gæst. Caroline var der stadig. Hun driver hotellet med sin mand. Hendes kønne datter var kun 6 år første gang jeg boede der, men hun var nu så stor at det var hende der lavede min Irish Coffee. Jeg kender ingen steder i verden hvor de laver dem bedre. Og det har jeg fortalt dem. De kan stadig huske den uge for 17 år siden, da jeg var der med min far og en masse andre taxa-vognmænd. Vores selskab konsumerede tilsammen omkring 400 Irish Coffee den uge. Jeg tror seriøst at Caroline kunne genkende mig, da jeg var der igen for første gang for nogle uger siden. Nå, men da Elisabetha, datteren, havde lavet min Irish Coffee, blev hun stående med et forventningsfuldt ansigtsudtryk. Jeg smagte på den. Hun rødmede næsten da hun spurgte hvordan den var. Jeg svarede at den var lige så fantastisk som de altid er på Stella Alpina. Hun smilede stort og sagde grinende at det var den første hun nogensinde havde lavet. Jeg sagde til hende at jeg allerede så frem til at smage nummer 2 og at det jo måtte ligge i generne at lave dem så gode. Jeg drak nummer 2 også. Jeg fik kun lov at betale for den ene. Så var det ud i byen igen og ordne nogle pligter. Købte nyt bruserhovede til fællesbadet. Købte nogle lokale flasker bitter til barskabet når jeg engang kommer hjem. Og så kan jeg ikke huske hvad der mere skete. Det næste jeg kan huske er bare at noget trak så kraftigt i mig at jeg var totalt chanceløs…

THE MATRIX

Jeg var på vej op gennem byen, da jeg ud for Besson Sport, blev trukket af en usynlig kraft. Jeg måtte derind. Der stod noget og kaldte på mig. Jeg gik ind i butikken. Styrede direkte over mod de nyeste ski-modeller. Og der stod de. Længst til venstre. Stadig pakket ind i gennemsigtig plast. Næsten lige så høje som mig. Walter kom hen til mig. Walter er ski-eksperten hos Besson Sport. Jeg tror han er max 155 cm høj. Omkring 55 år. Kraftig sølvmanke. Storsmilende. Han kunne se på mig at jeg var forelsket. Han lagde dem op på bordet. Fandt de bindinger frem som er special-lavet til disse ski. Så begyndte han at tale. Disse ski er en revolution. Det er den bedste ski du kan få i denne sæson. Og du skal have dem i længden “BLACK”. De kommer kun i hemmelige længder. Green, blue, red and black. Hvor er dine skistøvler? Jeg kan lave dem klar til dig med det samme. SCREEEEE…. Det er mig der bremser!! Walter, hvor meget koster de? 999 Euro. Hmm… og med bindinger? Walter taster tal ind på sin lommeregner. Så kigger han på mig med et stort smil. Med disse Marker-bindinger kan DU få dem for 750 Euro. Fuck… han ved han har mig i sin hule hånd. Jeg samler al den kraft jeg kan finde i min krop og siger: “Walter, jeg tænker over det til imorgen”. Walter smiler bare. Han ved godt at jeg ikke skal tænke over noget som helst. Han siger han lige vil tale med Mr. Besson og høre om “Il Danese” kan få en Special Prize. Så kan jeg komme ind i morgen tidlig. Jeg går ud på rystende ben. Fuck hvor er de ski bare fede.

Resten af aftenen er et sløret billede af flere Irish Coffee på Stella Alpina, hvor jeg sludrede med Caroline om alt muligt. Så bimler telefonen endelig. Gæsterne vil gerne hjem. Jeg ringer til Snescooter Matteo og aftaler at han om 10 minutter henter os på Pub’en Ghost, hvor hans kønne kæreste arbejder. Det er lige ved siden af. Jeg drikker ud og siger farvel. Får igen kun lov til at betale for en enkelt. Tough life! Jeg lister over på Ghost. Gæsterne sidder storsmilende og meget mætte. De har ventet en time. De 2 første sms’er de sendte til mig har jeg aldrig fået. Først da de prøvede fra hendes telefon var der hul igennem. Nå… men de er stadig glade. Middagen var go’ og der var alt alt for meget mad og rigeligt med rødvin. Matteo dukker op efter en halv time. 10 italienske minutter. Vi hopper ud i hans minibus og kører op til pisterne. Skifter til 2 snescootere og får lige kastet en hjelm på hovederne. Gæsterne sidder bag på Matteo. Jeg sidder bag på hans makker som aldrig siger en lyd. Han giver bare fuld gas, og så blæser vi op ad pisterne i fuldmånens skær. Det er lige vildt hver gang. Eneste jeg ville ændre var, at det var mig der skulle styre. Måske en dag… hvem ved. Gæsterne er oppe 2-3 minutter efter mig. De er fuldstændig færdige af grin. Fedt. Det er let at være super-guide, når der er andre der får dem til at grine. Vi smutter ind på hotellet. De skynder sig op på deres værelse. Jeg hører larm fra køkkenet og smutter ud til Fabrizio, Nicolas og Davide, som står og pjatter og drikker rødvin. Sludrer med et stykke tid og drikker også noget rødvin, men synes også det er ved at være tid til at komme i seng. Første nat helt uden smerter i en uges tid. Fantastisk. Drømmer om skiene. Kan mærke at endnu et passions-køb er på vej…

To be continued…

af timlyondk

2 comments on “Irish Coffee og The Matrix

    • Klik på linket Emil. Det er hemmelige ski. Så man skal selv finde sporene. Men der er et link i teksten. Klik på det og så får du en lille video-snas med mere info🙂

Skriv et svar

