Juleaften i bjerglandsbyen


Et meget romantisk billede

Jeg er sikker på at de fleste vil have nogle meget yndige billeder på nethinden allerede. Men i denne cocktail er der måske nogle ingredienser, som ikke er med i standard-udgaven af jul i bjerglandsbyen. Lad os starte med ca. 500 fest-stemte og i nissemands-kostume udklædte englændere. Tilsæt så to halv-voksne guider, der har været lukket inde på et bjerg-hotel i en lille uge. Rør en smule og tilsæt en gratis prøve-middag med vin på en restaurant. Det hele hældes op og rystes godt med en blanding af vinbarer, nyåbnede diskoteker og irske pubs, som alle gladeligt byder gratis indenfor, fordi man flasher guide-kortet. Tilsidst, for at give det hele lidt lokal kolorit, pyntes med en midnatsmesse i en fuldstændig proppet, men fin lille kirke, med hele 3 italienske og 1 engelsk præst. Nu begynder selv en Long Island Ice Tea at blive lidt tynd i sammenligning. Jeg kan allerede nu afsløre at skiløbet næste dag, var mere præget af pauser og meget store sving, end af aggresive kort-sving og afstikkere udenfor piste-markeringerne.

Det startede meget civiliseret

Vi sagde pænt farvel til hotel-personalet og ønskede dem god jul. Nåede en af de sidste lifter ned til byen. Havde via Simonetta på hotellet fået en aftale med en restaurant i byen om en prøve-middag. Så vi måtte lige derhen først og konfirmere aftalen og aftale hvad tid der passede bedst at vi kom tilbage. Det var trods alt lidt tidligt at spise allerede kl. 17. I bedste guide-ånd besluttede vi, at vi hellere måtte undersøge kvaliteten af diverse vin-barer m.m.  i byen. Vi lagde fornuftigt ud med noget boblende rødvin. Og allerede her begynder rækkefølgen at blive uklar for mig. Men inden vi nåede til vores prøve-middag, var vi gået over til cocktails. Middagen var fin, men på ingen måde det vi havde forventet af “En af byens bedste restauranter”. Så vi brokkede os ikke synderligt, da de sagde at det var på huset. Vi nåede at dele næsten en hel flaske rødvin, inden vi stormede ud i byen igen. Networking er jo også en af vores fornemste opgaver. Så endnu engang i bedste guide-ånd, havde vi aftalt med nogle folk fra en ski-udlejning, at mødes på en nyåbnet natklub. Kæmpe nedtur. Der lugtede stadig af maling og der vimsede engelske nissepiger rundt og uddelte jule-knallerter med papirs-kroner i, som mange af de halvgamle englændere mente, gjorde dem endnu kønnere. Det eneste positive ved stedet var et live-band som faktisk spillede meget godt. Vi flygtede efter en enkelt cocktail. Fandt et sted med noget, der mindede om en kø udenfor, og sagde til udsmideren at vi var de danske “reps”. Det er det englænderne kalder guider. Reps. Han konfererede med bossen, og vi kom igen gratis ind. Flere cocktails. Flere englændere i nisse-outfits. Klokken begyndte at nærme sig midnat. Og dermed også den undskyldning vi havde brugt for at skulle ned til byen. “Jamen vi vil så gerne opleve en midnats-messe“. Mette havde faktisk prøvet det flere gange før i Italien og talte varmt om det. Jeg har jo sunget i kirke-kor halvdelen af mit liv, nærmest, så jeg kunne da også sagtens overtales. Men jeg havde nok ikke forventet at vi ville ende med at stille de sidste cocktails i sneen udenfor kirken. Det var en meget speciel oplevelse. Det sidste jeg indtog den aften var en oblat i slutningen af messen. Jeg ved ikke hvorfor. Lod mig nok rive lidt med af stemningen. Og så er festen ikke engang slut endnu.

Vildt sne-scooter ræs

Vi havde aftalt med Matteo (Nej, ikke ham fra evangeliet), at mødes på en bar efter midnats-messen. Matteo er en af dem, der udlejer snescootere og/eller fragter folk op på bjerget når lifterne ikke kører. Han hentede os på baren i sin 4-hjuls trækker og kørte op til et sted, hvor der holdt flere snescootere parkeret i sneen. Vi fik en hjelm på hver. Uden visir. Blev bedt om at holde godt fast. Og så var der take-off. Jeg sad bagerst og holdt fast, det bedste jeg har lært. De maskiner der laver sne kørte på højtryk, og ultrafine snekrystaller piskede ind i vores ansigter som millioner af små syle. Mette sad og skiftevis skreg af grin og skreg til Matteo at han skulle køre hurtigere. Jeg sad og diskuterede med mig selv om jeg skulle holde fast med begge hænder og få 3000 ansigts-piercinger eller om jeg skulle redde ansigtet og risikere at ryge af i et sving. Ansigtet vandt. I stedet gjorde de mange vilde sving at jeg flere gange bankede hjelmen ind i Mettes. Og hun bankede sin hjelm ind i Matteos. Men vi faldt ikke af. Og så pludselig var vi fremme ved hotellet. Det var godt nok en vild oplevelse. Jeg tror det kunne være meget sjovere og noget mindre syret i ædru tilstand. Men det kan jeg jo fortælle om næste torsdag, når jeg har prøvet det igen. Matteo sagde at så hurtigt kører han altså ikke, når der er gæster med. Det er nok meget godt…

Elefanter på listefødder

Hotel-personalet havde efter aftale ladet en dør stå åben i kælderen, så vi kunne komme ind. Perfekt. Næsten. Lille manglende detalje. Døren ind til nøglebrættet, med nøglerne til vores værelser, var låst. Det åndsvage i situationen gjorde det meget svært at liste op, uden at fnise som to teenagere. Eneste mulighed for at sove, var de 2 felt-senge i vores lofts-kammer. Ingen lagner eller dynebetræk eller noget. Så der var ikke andet for end at lægge sig fuldt påklædt og forsøge at få noget søvn indtil der ved 7-tiden var nogen der stod op for at gøre klar til mogenmad. Jeg listede ned for at hente nøglerne, men blev selvfølgelig opdaget af en grinende Michela. Op igen, så vi kunne låse os ind til hver vores ventende senge. Vi stod op kl. 10, og skyndte os ud på ski. Ikke et kønt syn. Det værste var at hele området for første gang var åbent, så vi kunne komme over i det vildt lækre Sansicario område. Jeg glæder mig til at køre derover igen en dag hvor benene og hovedet også er med. Men jul i den lille bjerglandsby… det blev det da ihvertfald.

To be continued…

af timlyondk

One comment on “Juleaften i bjerglandsbyen

  1. Haha, fantastisk! Den bli’r nok svær at stikke til næste års jul🙂 Sikke en aften! Rigtigt glædelig “bag”-jul til jer begge og godt nytår! Hils Mette🙂

Skriv et svar

