Skiguide, dag 2


Sneen vælter ned

Da vi vågnede i morges, var det til det skønne syn, af store hvide snefnug der langsomt dalede ned fra himlen. I forhold til mange andre steder i Alperne, har vi endnu ikke fået så meget sne i Sauze. Men det hjælper da gevaldigt på det, når det så sner hele formiddagen. Jeg tror der er kommet omkring 30 cm idag, og jeg er spændt på om der så er mere af området der er åbent imorgen. Fordi det også blæste meget idag, havde de lukket for transport imellem dalene, så vi måtte blive på vores egen side af bjerget. Jeg håber vi kan komme længere over mod Frankrig imorgen og få prøvet nogle af alle de fede sorte pister, der er ovre i Sestriere.

Mette og jeg har overrasket hinanden positivt på mange områder. Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at vi begge var lidt bekymrede for hvordan det ville komme til at gå. Jeg tror ikke nogen af os var specielt begejstrede efter guide-kurset, og vi er også to utroligt forskellige mennesker. Troede vi da. Men det har vist sig at vi har meget mere til fælles end man lige umiddelbart skulle tro. Vi griner konstant og hvis man var en flue på væggen, ville man sikkert tro at vi havde kendt hinanden meget længe. Jeg er sikker på at det bliver et rigtigt godt samarbejde, og at vi samtidig kommer til at have det utroligt sjovt. Jeg begynder at tænke at det godt kan blive en ensom tjans, når jeg skal være alene i Andorra om en måneds tid. Nu må vi se…

Alle de ansatte her på hotellet er utroligt søde og imødekommende. Mit største problem er at Mette taler flydende italiensk, så al kommunikation går igennem hende. Og det er jo lidt svært for mig, som elsker at snakke. Men jeg forstår efterhånden næsten alt hvad de snakker om, og så blander jeg mig bare på fransk eller engelsk. Det kan ikke vare længe før jeg også taler italiensk… og dog… det er altså svært ikke at blande det sammen med det franske hele tiden. Morgenmaden er slet ikke så kedelig, som vi var blevet sat i udsigt. Og aftensmaden har også været fint varieret. Jeg ved ikke om det er for at være søde ved os, men portionerne har været gigantiske, og vi har været helt flove over at sende så meget tilbage, men det er umuligt at spise op.

Mit nye udstyr

Jeg har jo lovet nogle gange at skrive mere om min oplevelse med Kjus. Jeg fik jo kontakt til den danske importør, som oplyste mig nogle forskellige muligheder. Jeg tog derfor kontakt til Nautic Surf & Ski, som var utroligt imødekommende, og som også havde særdeles kompetent rådgivning. Ham jeg talte med havde selv været skibums 4 hele sæsoner. Eller… han havde stået på snowboard. Hvad hedder det så? Board-bums? Whatever. Han forklarede mig fint om de forskellige muligheder jeg havde, og han kunne også sagtens ordne det sådan, at jeg fik sendt mine varer fragfrit til Mette, som så kunne tage det med ned til mig i Bruxelles. Jeg er jo enhver sælgers drøm, så jeg endte med at købe meget mere end jeg burde. Men jeg fortryder intet af det jeg har fået afprøvet indtil nu.

Jeg valgte ikke den dyreste skibuks fra Kjus, selvom det jo oprindeligt var den jeg havde været på jagt efter. Jeg valgte den model der hedder Formula Pro, fordi den går noget højere op i lænden, og så støtter den rigtigt godt. Når man har lynet og knappet bukserne, så er der et slags bælte i begge sider, som man trækker ind mod maven og sætter fast med en meget stor velcro-lukning. Det strammer så hele den store rygflade op og giver både støtte, men det holder også den nederste del af ryggen varm. Jeg var oprindeligt ude efter top-modellen af bukserne, fordi de kan lynes sammen med min jakke. Men selvom jeg tog nogle styrt idag i noget meget dyb sne, så var der ikke noget der kom ind under nogle steder. Både mine bukser og min jakke er utroligt lette, og selvom det var rigtigt koldt idag, og det samtidig blæste kraftigt, så frøs jeg på intet tidspunkt. Det er mig en gåde hvordan det holder så fantastisk på varmen. Jeg vil på et tidspunkt lave et punkt under udstyr hvor jeg fortæller nærmere om alle de features der er på både bukserne og på jakken.

Opmærksomhed fra mange kvinder

En af de mindre fede oplevelser idag, var med mine skistøvler. Jeg ville på et tidspunkt stramme min højre støvle lidt mere, men fik sat det øverste spænde for langt til venstre. Der satte det sig så fast, og det var fuldstændig umuligt at få det løs igen. Jeg kunne heller ikke stramme det, så jeg endte med at køre resten af dagen med min højre støvle stående halv-åben. Heldigvis er der et stort velcro-elastik-bånd øverst som man kan stramme, men det blev stadig noget løst noget. Mette og jeg troede at spændet sad fast fordi det var frosset til, men det viste sig at det er en dårlig konstruktion. Selve spændet er for smalt, og sætter sig fast hvis man bruger den strammeste indstilling. Så skal man i stedet flytte hele spændet et hul til højre, men det kræver jo noget værktøj som vi ikke lige havde med på pisten. Da vi kom ned i støvlerummet og skulle skifte, viste det sig så, at det virkelig havde sat sig fuldstændig fast, og vi kunne overhoved ikke få det løsnet. Mette var oppe og hente værktøj, men vi havde slet ikke noget der virkede. En større fransk familie der bor på hotellet, var også i støvlerummet på dette tidspunkt, og de gik også igang med at vride og flå i min støvle for at få den til at give sig. Da næsten alle havde givet op, efter meget lang tids kamp, og jeg havde besluttet, at jeg måtte ud og finde en ski-udlejning, der formentlig havde det rigtige værktøj, var der 3 af de franske kvinder der insisterede på at prøve lidt mere. Og pludselig, med 6 hårdt kæmpende hænders hjælp, lykkedes det at få presset støvlen sammen og få mast spændet den ekstra millimeter fri som hidtil havde manglet. Det var en stor lettelse at få støvlen af, og de franske kvinder var utroligt stolte og undlod ikke at håne de mænd der havde givet op. Mette benyttede lejligheden til at grine af mig, og komme med kommentarer om at jeg ville gøre hvad som helst, for at få opmærksomhed fra kvinder. Jeg tror helt jeg vil undlade at kommentere det…

Nu er der næsten ikke mere batteri på computeren, så jeg må hellere holde her. Så må jeg skrive noget mere imorgen.

To be continued…

af timlyondk

Skriv et svar

