Skiguide, afrejsedag minus 11


Branding så man glædes helt ind i sjælen…

Jeg ved ikke om jeg tør skrive det, men jeg har jo efterhånden arbejdet i reklamebranchen i næsten 25 år, hvis man tæller tiden som knallert-bud med. Anyway… lang tid synes jeg. Omkring årtusindeskiftet begyndte man i Danmark at snakke om “branding”. Jesper Kunde fra Kunde & Co. skrev en bog med titlen UNIK nu …eller aldrig, om vigtigheden af at have et brand. Det blev det nye sort i markedsføring. Selvom fx Coca-Cola har gjort det i over 100 år. Men der findes jo utallige eksempler på hvordan man idag køber meget mere end et produkt. Man køber også et værdisæt, eller en historie, eller et image eller hvad ved jeg. Selvom jeg har arbejdet med tingene helt tæt på, så er jeg da selv en lige så stor forbruger af disse brands som alle andre. Jeg har en iPhone. Jeg sværger til Mac og kunne aldrig drømme om at skifte til noget andet. Jeg drikker Nespresso, selvom George Clooney aldrig er i butikken når jeg er henne og købe kaffe. Og sådan kunne jeg blive ved… men det ville jo blive helt pinligt… og sikkert guf for en psykolog. Men selvom det måske ikke er lige så kendt et brand, så var det jo på samme måde da jeg skulle vælge hvor jeg ville være guide. Jeg valgte helt bevidst, at det kun kunne være hos Danski, fordi de repræsenterer et værdisæt for mig, som jeg også selv kan stå inde for og ønsker at være en del af.

Indimellem oplever man så, at det halter i nogle af leddene, hos et af de kendte mærker. Fordi at arbejde med branding er jo ikke kun et spørgsmål om markedsføring. Det er i lige så høj grad et spørgsmål om, at få alle i hele organisationen til at tænke i samme retning, og have det samme værdisæt. Og det kan være rigtigt svært at føre ud i virkeligheden. Især når man kommer ud i led som er udenfor selve organisationen. Modsat når det er gjort effektivt, kan det indimellem næsten virke som ren hjernevask. Men det er jo mest når man støder på brands, hvis værdisæt ligger meget langt fra ens egne. Det tør jeg så ikke lige give eksempler på…

Jeg vil dog rigtigt gerne fortælle om en rigtig god oplevelse jeg lige har haft, hvor man i den grad lever op til sit brand. Jeg var ude og shoppe. Jeg manglede nogle gode vinterstøvler, en multifunktionskniv (schweizerkniv) og en rygsæk. Jeg fandt en rigtig lækker butik med et stort udvalg af friluftslivsprodukter (så opfandte jeg da vidst lige et ord). Oppe på første sal havde de også skitøj. Jeg så en rigtig lækker skijakke fra Kjus, og tænkte, at der jo ikke kunne ske noget ved lige at prøve den. Men det kunne der så godt… Den var bare så utroligt lækker at have på, at jeg ikke ville have den af igen. Det var overhoved ikke min hensigt at købe en skijakke. Men da først jeg havde den på, så var det slet ikke en mulighed for mig, ikke at købe den. Jeg tror aldrig før jeg har haft et stykke tøj, som i den grad bare føltes perfekt. Det sværeste var at sælgeren jo ikke skulle se det på mig. Jeg skulle jo prøve at forhandle mig til en god pris, nu hvor jeg jo var igang med at købe rigtigt meget. Det lykkedes heldigvis. Men jeg indrømmer alligevel aldrig nogensinde hvor meget den kostede.

Som den nørd jeg er, gik jeg så igang med at undersøge Kjus nærmere da jeg kom hjem. Og det første der slog mig var deres slogan “Uncompromising performance”. Det er helt tydeligt at jakken er lavet helt uden nogensinde at gå på kompromis. Der er tænkt på ALT. Jakken har fx. et indvendigt lynlås-system så man kan lyne sine skibukser sammen med jakken, hvis man har nogen der passer til. Så nogle dage senere gik jeg tilbage til butikken for at se om de havde disse bukser. Så vidt jeg havde nørdet mig frem til var det kun topmodellen der havde denne feature. Dem havde de desværre ikke. Men de ville gerne skaffe dem hjem. Jeg vidste allerede at de fandtes i sort, marineblå, orange og gul. Jakken er grå, så jeg tænkte at det skulle være orange eller gul for ikke at blive for kedeligt. Desværre kunne de i butikken kun skaffe mig sort eller marineblå. Det ville jeg lige tænke over. Måske jeg kunne finde dem et andet sted.

Hjemme igen gik jeg så igen ind på Kjus‘ hjemmeside for at se hvad jeg kunne finde på. Under Customer Service fandt jeg så noget tekst hvor der stod, at Kjus ønsker at være Uncompromising i alle led, og at også deres kundeservice skal leve op til den kvalitet de kræver af deres tøj. Jeg brugte deres kontaktformular på hjemmesiden, og skrev til dem at jeg ikke kunne finde de bukser jeg ønskede mig. En time efter var der svar på mail. Jeg fik først det svar at importøren i Belgien desværre ikke havde købt nogen orange eller gule. Men så fik jeg en liste over alle de butikker i Holland og Tyskland som havde bestilt disse. Jeg skrev tilbage og takkede, og fortalte at jeg jo faktisk er dansk, så hvis de også kunne fortælle mig hvilke butikker i Danmark der kunne have dem, så ville jeg blive meget glad. Under en time senere var der så en mail fra den danske importør, på dansk, der spurgte hvordan de kunne hjælpe mig. Det er da bare sådan det skal være. Mon ikke jeg godt kunne komme med 15-20 eksempler på virksomheder, der ikke kan finde ud af at svare på så simpelt et spørgsmål… eller at svare overhoved…

Hvor historien nu ender ved jeg ikke. Jeg har fået nogle forskellige muligheder, og nu må vi se hvad jeg vælger. Men det er da fantastisk at der stadig er virksomheder, der i den grad gør noget ud af at leve op til sit brand. Helt ud i det yderste led. Det er sådan noget, der kan gøre mig glad. Og det er sådan noget der kan gøre en stolt, når man selv arbejder på samme måde. En ting er helt sikkert. Jeg er helt vildt glad for min nye jakke. Og jeg blev også rigtigt glad, da det gik op for mig, hvor godt dens brand passer til hvordan jeg selv har lyst til at leve mit liv. Med fokus på kvalitet og uden at gå på kompromis med mig selv!

Jeg skal nok skrive hvad det ender med. Jeg har på fornemmelsen at det bliver noget godt🙂

To be continued…

af timlyondk

3 comments on “Skiguide, afrejsedag minus 11

  1. Fed fed fed post.. Og kan kun sige, jeg er sikker på vi bliver lige glade for vores identiske impulskøb – det er jo der man bruger penge beds😉

Skriv et svar

