Skiguide, dag minus ??


Træt men super glad

Så blev det søndag aften. Igen hjemme hos lillesøster efter 5 dages guidekursus. Onsdag morgen da jeg tog herfra føles meget langt væk og jeg har meget svært ved at holde styr på alle de ting der er sket. Det har været 5 helt fantastiske dage og mit hovede er propfyldt med indtryk. Jeg har mødt en hel masse fantastiske mennesker og jeg har samtidig lært en masse om mig selv, som jeg egentlig godt vidste men som jeg er blevet mere bevidst om nu.

Jeg har fået svar på en hel masse spørgsmål og en hel masse nye er dukket op. Men nu er det meget mere konkrete spørgsmål, som jeg er sikker på at jeg selv finder svarene på når jeg kommer frem til både Sauze og til Andorra.

Et hurtigt recap

Her kommer der lige en kort fortælling om hvad der foregik på guidekurset. Jeg kan sikkert ikke huske det hele, men jeg vil prøve. Vi ankom planmæssigt til Rønde onsdag formiddag omkring kl. 11. Jeg troede at vi så bare skulle op i nogle busser og køres hen til kurset. Men vi fik at vide at vi skulle sørge for at have noget godt varmt tøj på og noget fodtøj som vi kunne gå i. Jeg skyndte mig at åbne min kuffert og finde en ski-undertrøje frem og mine løbesko. Det var meget heldigt. Med en B.S. Christiansen type i front blev vi så sat til at gå. Efter noget tid blev vi så delt op i nogle hold. Jeg kom på hold med Mette som jeg skal være guide med i Sauze og med Hanne, Rose og Anders, som skal være guider i Canazei. Vi skulle sammen vælge en leder for vores gruppe og det blev mig. Så fik vi nogle flere opgaver som jeg så skulle forsøge at lede os igennem. Men der var ikke rigtigt brug for nogen leder, fordi samarbejdet i vores gruppe var naturligt helt fint. Efter en hel masse vandring i et ret højt tempo og en masse sjove opgaver, som at dirigere to personer med bind for øjnene rundt om en pind, gå fem mennesker med 2 brædder som ski, og at lave en lagkage i bælgravende mørke midt ude i en skov og transportere den hjem, så kom vi endelig frem til kursustedet. Klokken var på dette tidspunkt blevet 20.30 og vi havde i alt gået 23 km. Det var en rigtig god måde at få lært de andre mennesker i gruppen at kende på. Og senere skulle vi så også komme til at lære resten af guiderne, som man ikke havde fået talt så meget med, at kende. Jeg kom i seng ca. kl. 23 og var meget træt.

Næste morgen skulle man stå klar til at løbe kl. 7.30. Det var hårdt og selvom jeg kæmpede så godt jeg kunne så lykkedes det mig ikke at løbe hele vejen. Men næsten. Heldigvis kunne jeg konstatere at de var mange som var noget yngre end mig, der også var i noget dårligere form end mig. Så det var da en trøst. Der var en masse undervisning hele dagen som jeg ikke vil fortælle nærmere om. Og samtidig fik jeg i løbet af dagen brugt pauserne til at lære så mange mennesker som muligt at kende lidt bedre. Fredag morgen var der igen løb kl. 7.30 og derefter undervisning hele dagen. Indtil vi om aftenen fik lov at gå amok i en skibutik i Silkeborg. Der var gode rabatter til alle og jeg fik købt en masse nyt udstyr. Skistøvler, hjelm, rygskjold, goggles, handsker, skiundertøj og skisokker. Så skulle jeg have de mest essentielle ting klar til sæsonen begynder.

Lørdag var der igen undervisning frem til om aftenen hvor Danski så havde forberedet noget af en overraskelse for dem af os der ikke havde været på kurset før. Der blev afholdt en tema-fest hvor vi alle fik tildelt en rolle hver som vi skulle spille hele aftenen. Det var utroligt morsomt og enormt imponerende hvor gode mange var til at blive i rollen. Og hvor meget folk gjorde ud af at få klædt sig ud med alle forhåndenværende midler. Det var vanvittigt morsomt og jeg har faktisk stadig ondt i mavemusklerne af at grine. Festen fortsatte for mit vedkommende til kl. 2.15 og der var ikke meget tid til at få sovet inden vi igen skulle ud og løbe. Denne gang dog først kl. 8.00. Dagen gik med en smule undervisning og så nogle evalueringer. Der blev sagt grundigt farvel og alle fik ønsket hinanden en fantastisk sæson. Det var tydeligt at alle glædede sig utroligt meget til at komme afsted. Og det gør jeg så sandelig også.

Nu er jeg virkelig træt og vil gå i seng og sove. Jeg orker ikke engang at læse det igennem og checke stavefejl. Så det må jeg klare imorgen…

To be continued…

af timlyondk

Skriv et svar

