Skiguide, dag minus 47


Blåt sygesikringskort

Dagens indlæg bliver ikke så langt. Jeg har alt for meget der skal ordnes inden jeg skal til Danmark. Men jeg blev ringet op af en sød dame fra Hørsholm Kommune, fordi jeg har bedt om at få et nyt blåt sygesikringskort. Sådan et skal jeg jo bruge hvis jeg skulle blive syg når jeg er i udlandet. Og altså også når jeg skal være skiguide. Men den kære søde dame var ved at tabe pusten da jeg skulle forklare at ja, jeg bor i Bruxelles, men jeg har et firma der er registreret i Danmark, hvor jeg betaler min skat, og så har jeg sagt ja til et job hos et dansk firma, men skal arbejde i hhv. Italien og Andorra. Og siden sidst er jeg blevet skilt og mine børn skal ikke længere dækkes af min sygesikring fordi de bliver dækket af deres mors gennem EU. Jeg kunne høre i telefonen hvordan hun sank helt ned i stolen imens hun prøvede at regne ud hvor mange forskellige E-100 formularer der skulle udfyldes. Hun sad et stykke tid og diskuterede med sig selv om E-106 eller E-108… eller måske dem begge… hmm… I mellemtiden fandt jeg min mail fra Danski frem og kunne fortælle hende at de allerede havde indsendt en formular A-1 som tidligere hed E-101 til Pensionsstyrelsen. Puha… så kunne hun ikke mere… Hun bad mig om at sende en mail med hele historien. Så måtte hun se hvad hun kunne finde ud af og at vi selvfølgelig nok skulle finde ud af noget. Jeg håber jeg får et blåt sygesikringskort inden jeg skal afsted…

Glæder mig til Andorra og mindes Sauze d’Oulx med blandede følelser

Jeg sad i formiddags og lagde en masse “bonus-materiale” på min nye fine blog. Og så fandt jeg en video af Thomas Uhrskov som besøger Andorra. Nu har jeg snart set den mange gange og jeg glæder mig helt vildt til at opleve blanding af den spanske kultur og et super moderne ski-område. Jeg har jo været i Sauze d’Oulx flere gange (og har arrene til at bevise det) og synes det er et fantastisk godt område. Men det er jo altid spændende at udforske nye områder. Og så har jeg også stadig blandede minder efter at jeg stod med en storblødende arm og måtte vente 45 min. på at apoteket åbnede så jeg kunne købe en stivkrampe vaccine. Før ville lægen ikke sy min arm, så jeg kunne komme op på skiene igen. Da jeg endelig fik fat i stivkrampen (som jeg ikke vidste var en stivkrampe på det tidspunkt) skyndte jeg mig tilbage til lægen, hvor jeg blev gennet ind i et mørkt rum og bedt om at smide bukserne. Det var et stort chok, men samtidig en kæmpe lettelse, da han stak stivkrampe-vaccinen i min højre balle og sagde at jeg kunne tage bukserne på igen. Efter 10 sting i armen var det så hen til ski-udlejningen og bede om et nyt par ski hvor bindingerne var skruet ordentligt fast… åh de minder… det kan ikke udelukkes at der kommer flere undervejs… men nu er det nok for idag…

To be continued…

af timlyondk

Skriv et svar

