Grandvalira, Andorra

Efter Sauze kører jeg til Andorra hvor de første gæster ankommer d. 29. januar og de sidste tager hjem d. 17. marts.

Ski i Andorra / Grandvalira

Med 200 km. sammenhængende pister i topklasse i et højtbeliggende og snesikkert terræn med gode hoteller tæt på lift og pister – ja, så er der ikke så meget at betænke sig på. Andorra skal prøves!

Første overraskelse er selve skiterrænet. Nordiske gæster på skiferie i Andorra bliver overrasket og imponeret over såvel skiløbet som liftsystemet. Alt er toptrimmet, sammenhængende og effektivt og snesikkerheden sikres af 2 faktorer: højden over havet samt antallet af snekanoner. Strategien blev fastlagt for nogle år siden: Grandvalira skulle matche de kendte skisportssteder i Alperne og investeringerne i nye lifter, kunstsneanlæg og hoteller har efterfølgende været enorme.

Skiløbet foregår fra cirka 1500 til 2700 m.o.h, hvor de 200 km. betyder god plads på pisterne. Skiløbet er varieret med masser af pister på alle niveauer. Læg dertil 3 funparker og en boardercrossbane – ja, så kan alle skiløbere finde udfordringer!

I terrænet er der rig mulighed for at holde en tiltrængt pause i en af de mange barer eller restauranter. Priserne bærer præg af, at vi befinder os i grænselandet mellem Spanien og Frankrig. Maden er i top og priserne lavere end typisk i Østrig, Frankrig og Italien.

Indkvarteringer – komfort helt tæt på skiløbet

2 af Danski’s hoteller ligger  i den hyggelige by Soldeu, begge helt tæt på lifter og skiløb.  Hvis I bor på Piolets Park, er der mulighed for at tilbagelægge de 250 m til liften i hotellets shuttlebus, der kører morgen og eftermiddag. Hotel Piolets er beliggende blot 75 meter fra liften, hvor dagens skiløb også slutter. Begge hoteller tilbyder god plads, barområder, fin service samt spa/wellness (dog mod betaling). Såvel morgen- som aftensmad serveres som buffet – begge med meget stort udvalg for alle til såvel børn som voksne.

I den kommende sæson har Danski desuden et hotel i nabobyen El Tarter, hotel Del Clos, beliggende tæt på lifter og skiløb.

Et ophold i Andorra  er et ophold i en lille og selvstændig stat højt i Pyrenæerne. Det næstestørste skiområde Vallnord tilbyder 100 km pister og er et spændende alternativ til en skidag midt på ugen. Danski arrangerer ugentlig tur til Vallnord.

Tid til andet end skiløb

Har I tid og lyst, er der mange andre oplevelsesmuligheder i Andorra. Den største by – Andorra la Vella – byder på enestående indkøbsmuligheder, hvor landets toldfrihed virkelig slår igennem. Specielt hvis I vil handle ure, elektronik, spiritus og parfume. Samme by rummer Europas største oplevelses- og bjergwellnesscenter samt et utal af spændende restauranter.

Transport med fly

Danski flyver direkte til Barcelona ud fra Kastrup søndag morgen. Transfertid er ca. 3 timer. Det betyder at skileje og liftkort m.m. er klaret, inden I sætter jer til middagsbordet søndag aften. Efter 6 hele dages skiløb returnerer vi til Danmark søndag morgen med ankomst til Kastrup søndag først på eftermiddagen.

4 comments on “Grandvalira, Andorra

1. Hej Tim,
    Vi er en familie på ialt 4, der skal til Andorra i uge 10. Vi var også nede i uge 11 sidste år, og er helt enigi ovenstående kommentarer. H vad der selvfølgelig bekymrer os, er Spanair’s konkurs. Hvordan ser det us med transporten nu?

• Hej Erik,
      Jeg synes du skal ringe til Danski. Det er kontoret i Randers, der tager sig af alt hvad der har med fly-transport at gøre.
      Men SpanAir gik konkurs i fredags, og jeg fik gæster herned søndag alligevel, så mon ikke også de finder en løsning til jer, så I kan komme ned til mig :-)
      Det håber jeg da :-)

2. Hej Tim,
    Tak for dit svar. Jeg har talt med kontoret, og de tager det i stiv arm, og siger de nok skal kalre at få os ned. Så det stoler vi på. Det er for os 4 bare årets ferie, hvorfor man jo godt kan være lidt bekymret, men nu har vi rejst med Danski i vel 20 år +/-, så vi kender Danski kun for det gode. Vi glæder os til at komme ned i uge 10. Vi skal bo i El Tarter i år, men som sagt var vi i Soldeo sidste år, så vi kender området, men vil gerne med på pistevisning. Pga. 4 dage med sne sidste år kom vi ikke til Val Norte, hvad vi håber du vil arrangere denne gang?
    På gensyn,

• Hej Erik,
      Det lyder godt. Men det regnede jeg da også med :-)
      Vallnord er selvfølgelig på ugeprogrammet igen i år. Hvis vejret tillader det.
      Og I kan sagtens komme med på pistevisning selvom i bord nede i El Tarter.
      Så mødes vi bare oppe hvor gondolen fra enten Soldeu eller El Tarter kommer op.
      Men alt det tager vi når i kommer herned.
      Vi ses om nogle uger :-)